اسباب بازی «مار و پله» یک بازی کلاسیک است که به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. دو یا چند نفر می توانند روی صفحه ای که به صد خانه (مربع های کوچک) تقسیم شده است بازی کنند. جذابیت بازی در این است که در حین بازی به خانه ای برسید که نیش مار و یا نردبان در آن قرار دارد.
نحوهی بازی مارپله به این صورت است که بازیکنها به نوبت تاس میاندازند و بازیکنی که عدد 6 بیاورد شروع کننده بازی است و چنانچه بازیکنی با انداختن تاس مهره آن روی خانه ای قرار گیرد که شروع یک نردبان است مهره را تا بالای نردبان حرکت می دهد(به سمت بالا صعود می کند )حالا اگر با انداختن تاس مهره روی خانه ای که سر مار است قرار بگیرد باید مهره را به انتهای مار حرکت دهد(به سمت پایین نزول می کند)
در نهایت هر کس زودتر به خانه 100 برسد، برندهی بازی خواهد بود.
«مار و پله نانو» یک بازی آموزشی و هیجانی است که با استفاده خلاقانه از مهره های چوبی در قالب بازی و سرگرمی با بهره گیری از ظرفیت بازی مار و پله، اندازه ها را از متر تا نانو متر به مخاطب آموزش می دهد.
هچنین در گوشه سمت راست صفحه بازی،مثال های تصویری و نکات آموزنده جهت یادگیری کودکان با مفاهیم مقدماتی فناوری نانو و مقیاس نانو نگارش شده است.
- یک بازی فکری، هیجانی و مهارتی
- آموزش اندازه ها در قالب بازی و سرگرمی
- استفاده خلاقانه از مهره های مختلف چوبی
- آموزش مکتوب، تصویری و دستورزی به طور همزمان برای انتقال مفهوم نانومتر
- توسعه مهارت های فردی و اجتماعی
- تقویت هوش هیجانی، خلاقیت و استدلالهای فکری
- یک باز فکری-آموزشی،سرگرم کننده و لذت بخش
- یادگیری رعایت نوبت بصورت غیرمستقیم
- از مهم ترین ویژگی اسباب بازی آموزشی«مار و پله» آشنایی کودکان با مقیاس نانومتر است.